Slider[Style1]

Style2

Style3[OneLeft]

Style3[OneRight]

Style4

Style5


Το προσφυγικό ζήτημα αποκτά διαστάσεις εθνικής κρίσης, γι’ αυτό θα πρέπει η κυβέρνηση να σταματήσει να στέλνει λάθος μηνύματα και να δώσει ένα τέλος στην ολιγωρία και στην αδράνεια.
Από την άλλη πλευρά οι Ευρωπαίοι εταίροι μας δεν είναι δυνατόν να ρίχνουν στις πλάτες της Ελλάδας ένα θέμα παγκόσμιο και ευρωπαϊκό και να ζητούν από εμάς, από τη χώρα μας να διαχειριστεί μόνη της το προσφυγικό και να αντιμετωπίσει μια κρίση πάνω στην κρίση.
Ζήτησα από τον Πρωθυπουργό να ανταποκριθεί η χώρα στις δεσμεύσεις της το συντομότερο δυνατό. Αυτές που έχει αναλάβει, αλλά ταυτόχρονα ζήτησα να παρουσιάσει ένα ταυτόχρονο πλαίσιο έκτακτης χρηματοδοτικής ενίσχυσης της χώρας, αλλά και τεχνικής βοήθειας. Και θα πρέπει οι εταίροι να ανταποκριθούν άμεσα χωρίς καθυστέρηση και χρονοτριβή.
Θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα και το έθεσα στον Πρωθυπουργό, να διαμορφωθεί ένας μηχανισμός παρακολούθησης της υλοποίησης των δεσμεύσεων που η Τουρκία έχει αναλάβει.
Επίσης θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα η αλλαγή της συνθήκης Δουβλίνου. Είναι επιτακτική ανάγκη. Όσο μας αφορά προσπαθήσαμε η Δημοκρατική Συμπαράταξη, το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ και στο Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών, να συμβάλουμε ώστε να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο, ένα εθνικό πλαίσιο γι’ αυτό το τόσο σοβαρό θέμα που είναι το προσφυγικό.
Ταυτόχρονα έχω αναλάβει κατ’ επανάληψη πρωτοβουλίες κινητοποίησης των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών. Πρόσφατα μετά την επιστολή που έστειλα σε όλους τους σοσιαλιστές ηγέτες, είχαμε μια πολύ θετική δήλωση του κ. Πιτέλα και πιστεύω πως θα υπάρχει συνέχεια σε αυτή την ανταπόκριση.
Έχει έρθει η ώρα της κοινής δράσης Ευρώπης και Ελλάδας. Τώρα είναι η ώρα της συνεννόησης γιατί το ζήτημα είναι πολύ μεγάλο και υπερβαίνει τη χώρα μας.
Ακολουθεί το κείμενο με τις προτάσεις για την προσφυγική κρίση που κατέθεσε η Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και Επικεφαλής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης  Φώφη Γεννηματά στον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα

Συνοπτικές προτάσεις για την «προσφυγική κρίση»
Από τις αρχές του φθινοπώρου η χώρα ζει στο προσφυγικό «μια κρίση μέσα στην κρίση». Παρά τις αντίθετες εξαγγελίες «περί διεθνοποίησης» ενός, ήδη διεθνούς, ζητήματος οι γνωστές καθυστερήσεις και παραλείψεις οδήγησαν στο να οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε σήμερα το προσφυγικό και ως “εθνικό” θέμα.
Όμως δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι ο «ανεπτυγμένος κόσμος» έχει συμβάλει διαχρονικά, με τις επεμβάσεις αλλά και τις παραλείψεις του, στις εμφύλιες συρράξεις και στην αποσταθεροποίηση ολόκληρων περιοχών. Για τη σημερινή, πολλαπλή κρίση στον Αραβικό κόσμο, υπάρχουν ευθύνες όλων αυτών που αντιμετωπίζουν κυρίαρχα κράτη ως «ζώνες επιρροής» με κυνισμό για την προώθηση των δικών τους οικονομικών και γεωπολιτικών συμφερόντων.
Σήμερα οι ευθύνες της διεθνούς κοινότητας για τις αιτίες που γεννούν το προσφυγικό φαινόμενο και την υπανάπτυξη αλλά και την αποτελεσματική  αντιμετώπιση  τους έρχονται σε δεύτερο πλάνο. Κρύβονται πίσω από την αποσπασματική αναζήτηση ευθυνών από την Ελλάδα που  λόγω της γεωγραφικής της θέσης υποδέχεται το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό των θυμάτων μιας κρίσης για την οποία δεν ευθύνεται.
Η ενίσχυση   των ειρηνευτικών διαδικασιών πρέπει να παραμείνει βασική προτεραιότητα της διεθνούς κοινότητας. Η ειρήνη είναι η αυθεντική απάντηση στην κρίση που αντιμετωπίζουμε.
Η ανάπτυξη διεθνών συμμαχιών, εντός και εκτός ΕΕ, για την ολοκλήρωση του σχεδιασμού αντιμετώπισης της προσφυγικής κρίσης οφείλει να οδηγήσει σε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που θα επιμερίζει το βάρος της διαχείρισης της με ένα δίκαιο και βιώσιμο τρόπο.
Η ασφάλεια των Ευρωπαίων πολιτών και η διασφάλιση των ζωών των προσφύγων είναι δυο στόχοι από τους οποίους δεν πρέπει να παρεκκλίνουμε. Η δαιμονοποίηση της χώρας μας από ακραίους ευρωπαϊκούς κύκλους δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα λύνει. Οδηγεί σε ατελέσφορες πολιτικές με πολλαπλές επιπτώσεις σε βάρος της ίδιας της Ένωσης.
Η Ευρώπη πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της. Αυτό σημαίνει:
  1. Επιτάχυνση των διαδικασιών για την υλοποίηση της συμφωνίας ΕΕ – Τουρκίας. Η ΕΕ πρέπει να συστήσει ad hoc μηχανισμό παρακολούθησης με τη συμμετοχή και της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τον διαρκή έλεγχο της πορείας εφαρμογής της συμφωνίας από την μεριά της Τουρκίας.
  2. Πλήρης αξιοποίηση των θεσμικών και επιχειρησιακών «εργαλείων» που προβλέπονται στην ΕΕ για την πρώτη υποδοχή, την οικογενειακή επανένωση, τη φιλοξενία των προσφύγων αλλά και την επιστροφή ή επανεισδοχή των άτυπων μεταναστών.
  3. Κατάρτιση συγκεκριμένου λεπτομερειακού οδικού χάρτη για την αντιμετώπιση της κρίσης με χρονοδιαγράμματα και πολιτική δέσμευση, για την υλοποίηση του, από όλα τα εμπλεκόμενα κράτη μέλη.
  4. Ταχύτατη ολοκλήρωση των υφιστάμενων προγραμμάτων μετεγκατάστασης,
  5. Επίσπευση της οργάνωσης προγραμμάτων επανεγκατάστασης (με τη δημιουργία hot spots σε Τουρκία Λίβανο και Ιορδανία)
  6. Κοινά ευρωπαϊκά πρότυπα για την ένταξη των νεοεισερχόμενων προσφύγων στις Ευρωπαϊκές κοινωνίες.
  7. Αναθεώρηση του Κανονισμού Δουβλίνο. Το σημερινό καθεστώς εξαίρεσης λειτουργεί σε βάρος του σχεδιασμού για τη διαχείριση της κρίσης. Η αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών μελών και απέναντι στους πρόσφυγες οφείλει να έχει πλέον θεσμική μορφή και όχι μεταβατικό χαρακτήρα.
  8. Παροχή γενναίας οικονομικής Ευρωπαϊκής βοήθειας, ώστε η Ελλάδα να αναλάβει το δικό της δυσανάλογο μερίδιο, της χώρας πρώτης υποδοχής, στην υπόθεση των προσφύγων και να εφαρμοσθεί συνολικά το ευρωπαϊκό πρόγραμμα.
Στην «εσωτερική κρίση» διαχείρισης του προσφυγικού η κυβέρνηση οφείλει να αναλάβει επειγόντως πρωτοβουλίες διορθώνοντας τα λάθη των δικών της πολιτικών. Η ανάκτηση της χαμένης αξιοπιστίας είναι εθνική ανάγκη.
Καταθέτουμε, συνοπτικά, προτάσεις άμεσης εφαρμογής για να αποφευχθεί η έξοδος της Ελλάδας από τη Σένγκεν αλλά και ο εγκλωβισμός χιλιάδων προσφύγων και μεταναστών στη χώρα:
Υλοποίηση δεσμεύσεων. Η κυβέρνηση πρέπει γρήγορα να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει. Πρέπει όμως να προετοιμαστεί γρήγορα για την «επόμενη μέρα». Η λειτουργία των hot spots και των χώρων φιλοξενίας για τους υπό μετεγκατάσταση πρόσφυγες είναι μόνο το πρώτο, απαραίτητο αλλά όχι, σε κάθε περίπτωση, μοναδικό για τη λύση  του ελληνικού προβλήματος βήμα.
Επέκταση του πεδίου εφαρμογής της πολιτικής προστασίας. Η διαχείριση της κρίσης απαιτεί θεσμικά και επιχειρησιακά εργαλεία. Επαναφέρουμε την πρόταση μας για επέκταση του πεδίου εφαρμογής της νομοθεσίας για την πολιτική προστασία πέρα από τις φυσικές καταστροφές και στους «εκτοπισμένους πληθυσμούς». Αυτό επιβάλλει η κατάσταση ανάγκης που βιώνει η χώρα.Μόνο έτσι θα καταστεί εφικτή η άμεση αξιοποίηση κάθε διαθέσιμου πόρου (από την αυτοδιοίκηση μέχρι τις ένοπλες δυνάμεις και κάθε εμπλεκόμενη κρατική υπηρεσία) για την αντιμετώπιση της κρίσης.Εθνικό Σχέδιο Δράσης.
Απαιτείται επικαιροποίηση του «Εθνικού σχεδίου δράσης  για τη διαχείριση των μικτών μεταναστευτικών ροών», που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2010, με ολιστική προσέγγιση, χρονοδιαγράμματα και σαφείς στόχους. Το νέο Εθνικό σχέδιο θα πρέπει να προκύψει από ειλικρινή συνεννόηση και συνεργασία με όλα τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου, και να απαντά με ρεαλισμό και σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, σε όλα τα θέματα από την φύλαξη των συνόρων, μέχρι την απόδοση του καθεστώτος του πρόσφυγα ή την απέλαση αυτών που δεν δικαιούνται προστασία.
Πλήρης εφαρμογή του νόμου 3907/11. Η Ελλάδα οφείλει να συμμορφώνεται με τους διεθνείς κανόνες για τη διαχείριση των προσφυγικών ροών. Η ενίσχυση των υπηρεσιών Πρώτης Υποδοχής, της Υπηρεσίας Ασύλου και η οργάνωση των διαδικασιών επιστροφής είναι προαπαιτούμενα. Δεν μπορεί να υπάρξει λύση χωρίς την πλήρη εφαρμογή του νόμου 3907/11.
Πλήρης καταγραφή αναγκών. Η καταγραφή σε βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο επίπεδο των αναγκών της χώρας σε ανθρώπινο δυναμικό, υποδομές και οικονομικούς πόρους είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να υποβληθούν έγκαιρα τα σχετικά αιτήματα για την οικονομική υποστήριξη της χώρας από την ΕΕ.
Επαναλειτουργία του συστήματος επιστροφών. Η Ελλάδα πρέπει να «στείλει μήνυμα» στους οικονομικούς μετανάστες που αξιοποιούν το δρόμο που έχουν ανοίξει οι πρόσφυγες ότι δεν δικαιούνται πρόσβαση στις ευρωπαϊκές χώρες που έχουν επιλέξει ως προορισμό. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν οργανωθεί το σύστημα «επιστροφών» σύμφωνα με τις προβλέψεις της νομοθεσίας.
Σχέδιο σωτηρίας παιδιών προσφύγων «Κιβωτός». Η κυβέρνηση οφείλει να πιέσει την ΕΕ για την ταχύτατη ανάληψη πρωτοβουλιών για τη σωτηρία των παιδιών των προσφύγων. Την καλούμε να στηρίξει την πρόταση του ΠΑΣΟΚ (που έχει κατατεθεί στην προσύνοδο των ευρωπαίων σοσιαλιστών ηγετών στη Μάλτα) για την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος «Κιβωτός» που προβλέπει την επανεγκατάσταση οικογενειών προσφύγων και ευάλωτων ατόμων με προσφυγικό προφίλ σε ευρωπαϊκές πόλεις απευθείας από την Τουρκία. Για τον σκοπό αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί και η ιδέα των πλωτών hot spot.

«
Next
Νεότερη ανάρτηση
»
Previous
Παλαιότερη Ανάρτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Αφήστε το σχόλιό σας


Top